Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se
Starta eller stoppa snurran
  • Inquiry-2-Insight

  • Inquiry-2-Insight

  • Inquiry-2-Insight

Inquiry-2-Insight

I USA har undervisning i virtuella laboratorier lockat 10 miljoner besökare. Konceptet är också lanserat i Sverige i ett unikt utbildningsprojekt, där elever från Lysekil och Kalifornien via Internet fick studera den globala uppvärmningen, försurningen i havet och jämföra sina egna ”ekologiska fotavtryck”.

Projektet kallades Inquiry to Insight (I-2-I) och gav elever i olika länder möjlighet att studera aktuella miljöproblem på ett helt nytt sätt. Till sin hjälp hade eleverna IT-baserade hjälpmedel och en nära kontakt med forskare. Från Göteborgs universitet deltog Sam Dupont, Institutionen för biologi och miljövetenskaper och Michael Thorndyke, Kungl. Vetenskapsakademien. Båda är internationellt välrenommerade havsmiljöforskare och var verksamma vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper – Kristineberg. 

Eleverna fick med hjälp av Internet, virtuella laboratorier och nätbaserade mötesplatser studera global uppvärmning och försurningen i havet, och ta reda på vad de själva kan göra för att dämpa effekterna av dessa miljöproblem. Närheten till aktuell forskning var ett viktigt inslag i elevernas undervisning, och forskare från både Sverige som USA var kopplade till projektet som finansierades av Wallenberg Global Learning Network III. Målet med projektet var att etablera samarbete mellan skolor och universitet i Sverige och USA, samt att främja lärande med hjälp av IT-lösningar. 

De amerikanska forskarna kommer från Stanford University i Kalifornien och har stor erfarenhet av webbaserat lärande. Bland annat har de skapat ett virtuellt laboratorium för att studera befruktning och tidig embryonalutveckling hos sjöborre. Webbplatsen har haft mer än 10 miljoner besökare sedan starten 1996 och är omskriven i bland annat den vetenskapliga tidskriften Science

Samarbetet med grupper utanför den egna skolvärlden gav eleverna möjlighet till ett interaktivt möte med en annan kultur, samtidigt som de fick tillfälle att reflektera över sina egna kunskaper.

– Det är extra intressant att den andra elevgruppen kommer från USA, då det råder vissa förutfattade meningar över det landets roll i klimatdebatten, sade Karin Hollertz Valentinsson, lärare i marinbiologi på Gullmarskolan.

Forskare och lärare från Kalifornien och Lysekil träffade varandra på Lovéncentret Kristineberg, liksom på Gullmarsgymnasiet i Lysekil.

Verktyg i projektet

Carbon footprint calculator

Ocean acidification virtual lab

I-2-I:s egna webbplats (på engelska)

Kontakt

Géraldine Fauville, koordinator
Telefon: 031–786 95 18

Sidansvarig: Martin Larsvik|Sidan uppdaterades: 2015-03-09
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?