Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Nytt leveransdatum för Skagerak fastställt

Nyhet: 2017-03-22

Skagerak på varvet Nauta i Polen.

Göteborgs universitet och varvet Nauta har träffat en överenskommelse om nytt leveransdatum för nya fartyget Skagerak. Eftersom leveransen är kraftigt försenad var en överenskommelse nödvändig. Det nya leveransdatumet är satt till den 30 juni 2017.

Projektledningen framhåller att fartygets storlek är en av de viktigaste orsakerna till förseningen. Det är ett mycket komplext men samtidigt ett relativt litet fartyg, något som gör att många olika system måste installeras inom mycket begränsade utrymmen, utan att det görs avkall på funktions- och kvalitetskrav.

– Dessa förutsättningar har givetvis varit de samma sedan projektstart, men har i någon mån underskattats av varvet framför allt vad gäller systemkoordinering, säger projektledare Anders Backman. När nu fartygets skrov är färdigställt och installationsarbete i form av kabel-, ventilations- och rördragning pågått under ett antal månader så blir systemkonflikter uppenbara. Dessa konflikter måste lösas steg för steg med hänsyn tagen till gällande regelverk, ett revideringsarbete som inte alltid är helt smärtfritt och som kräver förnyat myndighetsgodkännande.

Förlängning av skrovet

Under byggprocessen var varvet varit tvungna att förlänga skrovet med 3,6 meter, vilket i hög grad försenade färdigställandet av skrovet.

– På grund av bristande omsorg vid konstruktion och utförande blev fartyget för tungt och därför krävdes en förlängning, säger Anders Backman. Detta är ett exempel på en situation där varvet har underskattat den betydelse vi tillmäter kontrakterade parametrar som djupgående, fart och bränsleförbrukning.

I mitten av december sjösattes fartyget Skagerak på varvet i Polen. Just nu pågår ett intensivt arbete med installation av el och ventilation ombord på fartyget. Flera avancerade system driftsätts också.

– Därefter väntar en omfattande uppstarts- och provningsperiod. Under denna period utförs även nödvändiga systemjusteringar varefter förnyade prov genomförs, allt i syfte att verifiera att funktions-, kvalitets- samt myndighetskrav infrias innan leverans och övertagande av fartyget sker, säger Anders Backman.

AV:

Artikeln publicerades först på: science.gu.se

Sidansvarig: Martin Larsvik|Sidan uppdaterades: 2016-05-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?